Angajarea cetățenilor străini în România presupune respectarea unei proceduri stricte, conforme legislației în vigoare. SSM Workforce sprijină companiile în întregul proces de recrutare, asigurând conformitatea cu normele de muncă și imigrare, pentru o integrare rapidă și eficientă a muncitorilor străini.
Legislație pentru angajarea cetățenilor străini în România
Munca cetățenilor străini în România este reglementată prin OG nr. 25/2014, care stabilește condiții pentru încadrarea și detașarea lor pe teritoriul României. În general, străinii pot fi încadrați în muncă în baza unui aviz de angajare obținut de angajator, cu excepția unor categorii specifice.
De-a lungul timpului, OG nr. 25/2014 a suferit mai multe modificări. Printre cele mai importante modificări se numără:
- Ordonanța nr. 25 din 24 august 2016 a adus modificări substanțiale, inclusiv completarea și modificarea unor definiții, cum ar fi cea de „lucrător stagiar” și „specialist”;
- Legea nr. 247/2018 a completat și modificat anumite prevederi referitoare la categoriile de străini care pot fi încadrați în muncă fără aviz de angajare, inclusiv pentru cei care au beneficiat de reîntregirea familiei și pentru solicitanții de azil;
- Legea nr. 200/2020 a adăugat o nouă categorie de străini care pot fi încadrați în muncă fără aviz de angajare, și anume cetățenii din Republica Moldova, Ucraina și Serbia, care pot lucra cu contract individual de muncă cu normă întreagă pe o perioadă de maximum 9 luni într-un an calendaristic.
Aceste modificări de legislație au extins categoriile de străini care pot lucra în România fără aviz de angajare și au clarificat procedurile pentru încadrarea în muncă a străinilor pe teritoriul României.
Angajări și reglementări pentru străini în România
Cetățenii străini cu ședere legală în România pot fi încadrați în muncă în baza unui aviz de angajare obținut de angajator, conform OUG nr. 25/2014. Nu este necesar avizul de angajare pentru anumite categorii de străini, cum ar fi cei cu drept de ședere pe termen lung, membrii de familie ai unui cetățean român, studenții (cu contracte de muncă parțială), și străinii care au obținut o formă de protecție în România.
Conform OUG nr. 25/2014, Art 5 și Art 29 alin. (1) eliberarea avizului de angajare este condiționată de neepuizarea contingentului anual stabilit pentru lucrători străini nou-admiși pe piața forței de muncă, care este stabilit anual prin hotărâre a Guvernului. De asemenea, nota de fundamentare a Hotărârii Guvernului nr. 1338/2023 menționează explicit această condiție, arătând că stabilirea contingentului anual este stabilit în conformitate cu politica privind migrația forței de muncă și situația pieței muncii din România.
Fiecare categorie de lucrători are condiții specifice:
- lucrătorii permanenți necesită un contract individual pe durată nedeterminată/determinată și condiții privind ocuparea prealabilă a postului;
- lucrătorii stagiari efectuează un stagiu cu durată determinată pentru calificare, cu condiții privind diplomele;
- lucrătorii sezonieri desfășoară activități sezoniere, cu condiții privind contractul și calificările;
- lucrătorii au pair prestează activități casnice și de îngrijire a copiilor, cu condiții privind vârsta și responsabilitățile familiei gazdă;
- lucrătorii transfrontalieri sunt cetățeni ai statelor cu frontieră comună, cu condiții privind documentele și cazierul;
- lucrătorii înalt calificați au un contract individual pe minimum un an și un salariu de cel puțin două ori câștigul salarial mediu brut, cu condiții privind calificările.
Procedura de angajare implică obținerea avizului de angajare de către angajator și eliberarea acestuia de către Inspectoratul General pentru Imigrări. Angajatorul trebuie să demonstreze că desfășoară activități compatibile cu funcția pentru care solicită încadrarea, să aibă achitate obligațiile către bugetul de stat și să nu fi fost condamnat pentru anumite infracțiuni.
Nerespectarea prevederilor de legislație poate duce la sancționarea angajatorului și/sau a cetățeanului străin. Constatările și aplicarea sancțiunilor sunt efectuate de către inspectorii de muncă și/sau lucrătorii Inspectoratului General pentru Imigrări.
Cum te ajută SSM WORKFORCE să faci angajări cetățeni non-UE respectând legislația în vigoare?
SSM Workforce oferă un sistem complet de recrutare a muncitorilor străini, asigurând respectarea legislației, gestionarea documentației necesare și facilitarea integrării acestora în echipele locale. Practic, sprijinim companiile în fiecare etapă a procesului de recrutare, asigurând conformitatea cu legislația muncii și a imigrației. Fiecare angajare de cetățeni non-UE trebuie să respecte Ordonanța Guvernului nr. 25/2014 cu modificările ulterioare, care reglementează cerințele de angajare și categoriile de muncitori acceptați.
Etapele principale ale procesului includ:
- selecția și recrutarea candidaților potriviți dintr-o bază extinsă de muncitori din Asia (Sri Lanka, Nepal, Pakistan, Bangladesh, Vietnam, India), Africa și America de Sud;
- cerere pentru avizul de angajare, un document esențial emis de Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI);
- asistență pentru obținerea permisului de ședere în scop de muncă, necesar pentru angajarea legală a muncitorilor non-UE;
- întocmire contract individual de muncă, respectând prevederile Codului Muncii (Legea nr. 53/2003);
- monitorizarea contingentului anual de muncitori străini admis pe piața muncii din România, pentru a evita blocajele birocratice.
Un aspect esențial al acestui proces constă în respectarea normelor de legislație recrutare, pentru a evita sancțiunile impuse angajatorilor care nu respectă regulile. SSM Workforce se asigură că toate etapele angajării sunt conforme cu cerințele legale, protejând atât angajatorul, cât și lucrătorii străini.
Regulile generale pentru angajarea cetățenilor non-UE includ următoarele:
- angajatorul trebuie să demonstreze că locul de muncă vacant nu poate fi ocupat de un cetățean român sau UE/SEE;
- contractul de muncă trebuie să fie înregistrat în Revisal și să respecte normele privind salarizarea și drepturile angajaților;
- lucrătorii străini au aceleași drepturi legale ca și angajații români, inclusiv dreptul la salariu minim, repaus zilnic, concediu de odihnă și securitate la locul de muncă;
- SSM Workforce previne situații de muncă la negru, oferind consultanță pentru ca toate procedurile să fie corecte și transparente.
De asemenea, SSM Workforce oferă consultanță culturală, ajutând angajatorii să înțeleagă diferențele de mentalitate, obiceiurile și stilul de muncă ale muncitorilor asiatici și africani. Astfel, se bifează următoarele aspecte:
- creșterea productivității prin reducerea diferențelor de comunicare;
- facilitarea adaptării angajaților străini la condițiile de muncă din România;
- îmbunătățirea colaborării între echipele locale și muncitorii non-UE.
Prin această abordare, procesul de recrutare devine mai eficient, iar companiile se asigură că muncitorii străini se integrează rapid și colaborează bine cu echipele locale.
Nu în ultimul rând, pentru a garanta angajarea celor mai potriviți muncitori, SSM Workforce derulează un proces riguros de selecție, bazat pe:
- evaluarea aptitudinilor și competențelor tehnice ale candidaților;
- verificarea experienței profesionale și a compatibilității cu cerințele jobului;
- testarea abilităților practice, în funcție de domeniul de activitate;
- verificarea documentelor de imigrare și a conformității legale.
Această abordare asigură angajatorilor acces la muncitori calificați și bine pregătiți, evitând problemele legate de randament sau adaptare la locul de muncă.
În concluzie, procesul de angajare a cetățenilor străini în România implică o serie de condiții și cerințe legale, reglementate prin OG nr. 25/2014 și alte acte normative relevante. Un pas esențial în acest proces este cererea și acordarea avizului de angajare, document obținut de angajator și emis de Inspectoratul General pentru Imigrări. Pentru a facilita recrutarea și integrarea muncitorilor non-UE, este necesară o abordare profesionistă și conformă cu legislația muncii și a imigrației.
SSM Workforce oferă soluții complete de recrutare, gestionând întregul proces, de la selecția candidaților până la întocmirea contractului individual de muncă, asigurând astfel respectarea legislației în vigoare.